نژادپرستی
نژادپرستی شامل ایدئولوژی ، عملکرد و روش هائیست که
به دنبال توجیه توزیع نابرابر امتیازات، حقوق، خدمات و یا کالا در میان گروه های
مختلف نژادیست و یا خود علت اصلی این نا برابری هاست . انواع مدرن نژاد پرستی اغلب
در نسخه های اجتماعی تفاوت های بیولوژیکی بین مردم است. این پدیده می تواند شکل اقدامات اجتماعی
، رفتار ها یا باورها، و یا سیستم های سیاسی را به خود بگیرد که نژادهای مختلف را
به عنوان نژاد های ذاتا برتر یا پست تر نسبت به یکدیگر درجه بندی کند، بر اساس
صفات و یا مشخصات پیش فرض مشترک میان گروهی ارثی یک نژاد مانند توانایی ها، یا
ارزش های دیگر. همچنین ممکن است شکلی را بخود بگیرد که ایجاب کند که با اعضای
مختلف نژادهای مختلف باید برخورد متفاوت صورت گیرد . در میان سوال هایی که در مورد
چگونگی تعریف نژادپرستی وجود دارد، این سوال هایی مهمی هستند که آیا اشکال تبعیض
که غیر عمدی هستند، مانند ساختن فرضیات در مورد ارجحیت و یا توانایی های دیگران بر
اساس کلیشه های نژادی شامل تعریف نژاد پرستی شوند یا نه، آیا میتوان اشکال نمادین
و یا اشکال نهادینه شده تبعیض مانند تعصبات و کلیشه های قومی که از طریق رسانه ها
صورت می گیرد را نیز شامل نژاد پرستی دانست یانه، و اینکه آیا میتوان دینامیک
اجتماعی سیاسی قشربندی اجتماعی را که گاهی اوقات یک جزء نژادی دارند، شامل نژاد
پرستی دانست؟ در جامعه شناسی و روانشناسی، برخی از تعاریف تنها اشکال آگاهانه
بدخیم تبعیض را شامل نژاد پرستی دانسته اند. برخی از تعاریف نژادپرستی نیز شامل
رفتارها و اعتقادات تبعیض آمیز بر اساس کلیشه های فرهنگی، ملی، قومی، طبقه ای، و
همچنان دینی و مذهبی است. یک دیدگاه معتقد است که نژاد پرستی را بهتر میتوان در
فرمول "تعصب + قدرت" درک کرد، به دلیل اینکه بدون حمایت قدرت سیاسی یا
اقتصادی، تعصب قادر نخواهد بود به عنوان یک پدیده فرهنگی، نهادی و اجتماعی فراگیر
ظاهر شده و خودش را نشان دهد. در حالی که "نژاد" و "قومیت" دو
پدیده جداگانه در علوم اجتماعی معاصر در نظر گرفته شده است، این دو اصطلاح دارای سابقه
طولانی مترادف بودن در استفاده را در علوم اجتماعی و ادبیات کهن دارند. نژاد پرستی
و تبعیض قومی اغلب مورد استفاده برای توصیف تبعیض بر اساس قومیت و فرهنگ بوده است،
مستقل از اینکه این تفاوت ها به عنوان نژادی توصیف شده باشد. با توجه به کنوانسیون
سازمان ملل متحد، تمایز و تفاوتی بین اصطلاحات تبعیض نژادی و تبعیض قومی وجود
ندارد ، برتری بر اساس تمایز نژادی از نظر علمی اشتباه است، از نظر اخلاقی محکوم
است، از نظر اجتماعی ناعادلانه و خطرناک است، و هیچ توجیهی برای تبعیض نژادی وجود
ندارد، چه از لحاظ تئوری و یا چه از لحاظ عملی در هیچ جایی دنیا نمی تواند توجیه
پذیر باشد. بسیاری از کشور ها آنرا جرم پنداشته و برای آن مجازات در نظر گرفته
اند. در تاریخ، نژاد پرستی، نیروی محرکه فتح و تجارت برده میان آتلانتیک بود، و
بخصوص در کشور هایی که اساس آنها بر تبعیض نژادی گذاشته شده بود مانند ایالات متحده
در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم و آفریقای جنوبی تحت آپارتاید . روش ها، عملکرد
ها و رفتار بر اساس نژاد پرستی و ایدئولوژی نژادپرستی را همه مردم جهان توسط
اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد محکوم کرده اند. و این نژاد پرستی بخش
عمده ای از زیر بنای سیاسی و ایدئولوژیک نسل کشی های انسان ها نیز بوده است، مانند
هولوکاست ، و همچنان در زمینه های استعماری مانند رونق لاستیک (رونق رابر) در
امریکای جنوبی و کنگو، و در فتح اروپایی آمریکا و در استعمار آفریقا ، آسیا و
استرالیا نیز نقش عمده منفی را همین اندیشه نژاد پرستی بازی کرده است. ریشه یابی
در قرن 19، برخی از دانشمندان اعتقاد داشتند به این که جمعیت انسانی به نژادها
تقسیم شده است، که برخی از نژادها فروتر از دیگران بودند، و در نتیجه آن رفتار
نادرست با برخی از نژادها با این نظریه ها توجیه می شد. چنین نظریه ها به طور کلی
نژادپرستی علمی نامیده می شود . امروزه، بیشتر زیست شناسان، انسان شناسان، و جامعه
شناسان طبقه بندی انسان ها بر اساس نژادها را که به نفع معیارهای قابل اثبات مشخص
تر و / یا تجربی، مانند جغرافیا، قومیت ، یا سابقه ازدواج بین قومی بوده باشد، را
کاملا رد کرده و مردود می دانند. فرهنگ انگلیسی آکسفورد"نژادپرستی" را
از ریشه ریشلیزم گرفته و به عنوان "اعتقاد به برتری یک نژاد خاص" تعریف
کرده است و یک نقل قول از سال 1907 را به عنوان اولین استفاده آن ثبت کرده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر