The Problems of Afghanistan are many. This weblog is a description of the situation of Afghanistan by an Afghan and it explains what affects the situation in that country. It is the only weblog by an Afghan which explains the education, immigration, health, culture, religion and economy of Afghanistan in a broad context and criticizes each field sometimes in English and sometimes in Dari language. It also explains the main reasons of religious extremism in that country.
۱۳۹۳/۰۶/۲۰
۱۳۹۳/۰۶/۱۹
۱۳۹۳/۰۶/۱۶
Quality of Education in Afghanistan is Affected by The Religious Bias and Racism
کیفیت تعلیم و تربیه در افغانستان تحت تاثیر تعصبات دینی و نژاد پرستی قرار دارد
تعليم و تربيه در افغانستان تبديل شده است به اعلانات
تجارتی به نغع دين و به نفع يک قوم خاص که بر اريکه ی قدرت تکيه زده اند. ما اگر
تاريخ می خوانيم، موضوع اصلی تاريخ، تاريخ نويسی، بر رسی شيوه های تاريخ نويسی و
بالا بردن اعتماد مردم به تاريخ نويسی کاملاً
فراموش شده است و درين کتاب تنها دو موضوع اصلی باقی مانده است که يکی آن "قصه
احمد شاه بابا"، و ديگری هم "ظهور اسلام و جنگ احد" است. اگر ما
ادبيات بخوانيم موضوع اصلی ادبيات فراموش می شود و عنوان درس را "حج" می
گذاريم. در جغرافيه می خوانيم که "خداوند زمين را خلق کرد" و گفته که
انسان "آفتاب و مهتاب" را نيز تسخير خواهد کرد. وقتی بيولوژی می خوانيم
"جهاز هاضمه احمد شاه بابا را هنگام نماز خواندن" بر رسی می کنيم و يا
در برگ درختان سبز "قدرت های خداوند" را جستجو می کنيم. اگر رياضی و
الجبر می خوانيم "علميات چهارگانه رياضی را از نظر محمد ابن موسی" بر
رسی می کنيم. حقوق را کلاً با "شرعيات" اشتباهی گرفتيم و در نتيجه قاضی
ما "ملا" شده است. اگر زبان انگليسی می خوانيم، واژه های جديد که به
دانش آموزان معرفی می کنيم "وضو، ذکات، حج، نماز، روزه" به زبان انگليسی
اند. اگر علوم سياسی می خوانيم عنوان درس ما "خلافت اسلامی" است در حالی
که امروزه در هيچ جای دنيا اين نوع يک دولت وجود ندارد. اگر فيزيک می خوانيم "سرعت،
زمان و قدرت" از نظر اسلام بر رسی می کنيم.
خلاصه اينکه ما مردم افغانستان بدون اينکه بدانيم چه کاری
می کنيم، همه ی مضامين و رشته های تحصيلی را با تعصبات نژادی و همچنان با الهيات،
فلسفه ما بعد الطبيعه و متافيزيک مخلوط کرديم بدون اينکه بدانيم به کدام مسير روان
هستيم. ما مردم مريضی هستيم که فکر می کنيم همه رشته ها بايد به دين بی انجامد و
هر کسی که از هر رشته فارغ می شود بايد يک "ملا" باشد.
در افغانستان اولين قدم به سوی تعليم و تربيه با کيفيت جدا
کردن رشته الهيات از همه ای رشته هاست و معرفی کردن آن منحيث يک رشته جداگانه برای
علاقمندان. همچنان جلوگيری از تعصبات نژادی در کوريکولم های درسی بايد به يکی از
اولين اقدامات تبديل شود.
۱۳۹۳/۰۶/۱۴
۱۳۹۳/۰۶/۱۳
Reform of Judicial System in Afghanistan
Justice of our time is not the justice of 1400 years ago, which can be achieved by cutting hands, death penalty, capital punishment, death under the wall and stoning of criminals. This type of punishment is of a very primitive punishment laws based on theological thoughts of a thousand and four hundred years ago. Today the crimes are also not the same crimes as thousand and four hundred years ago. Robbery has its roots in poverty, rape is rooted in education. The purpose of punishment is to force reform and correction of human behaviour and it can not be brought into existence by killing humans. Today the problems of our society is not only lack of a proper judicial system, but also lack of economic system, lack of quality education system, lack of employment, lack of rule of law and a reliable political system, lack of committed men for the purpose of serving the people and the lack of intellectuals in that country and also lack of attention to basic human physiological needs all together contribute to bring the crime rate higher and will force ethics and moralities to escape from the societies. And as a result, we see all these problems arising in that country and we hear it from the media. It is exactly the same problems that Europe has experienced during its Dark Age and it learned from it and thoughtful people in this continent had created the Renaissance . And the Renaissance was the foundation of democratic societies which appeared today.
۱۳۹۳/۰۶/۱۱
اشتراک در:
پستها (Atom)