۱۳۹۳/۰۴/۲۸

حکومت وحدت ملی در افغانستان / A government of national unity in Afghanistan

حکومت وحدت ملی در افغانستان

حکومت وحدت ملی در افغانستان یک اصطلاح نادرست است، چرا؟ برای اینکه درین کشور، یک ملت واحد وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد، نیاز برای وحدت آن نیست، چون کلمه ای ملت خود به مردم یکپارچه یک کشور اطلاق می شود، که در افغانستان وجود ندارد.
این کشور در حقیقت از اقوام متفاوت، با فرهنگ ها و زبان های متفاوت، با ادیان و مذاهب متفاوت، و از فرقه ها و احزاب متفاوت تشکیل شده است. این کشور به حکومت وحدت ملی نیاز ندارد، بلکه به یک نظام قدرتمند مبتنی بر عدالت و مساوات فرد محور نیاز دارد، که قوانین آزادی خواهانه برای همه ای اقشار متفاوت را تطبیق کند، و در عین زمان برای تقویت هر زبان، هر دین، هر مذهب و هر فرهنگ و قوم این کشور بر اساس معیار های شایسته سالای و مساوات در برابر قانون و عدالت اجتماعی و از بین بردن هر نوع تبعیض و تحمیل و سلطه جویی های یک قشر بر قشر دیگر بپردازد. هر قوم، هر دین، هر مذهب و هر زبان و هر فرهنگ این کشور باید خود را امن احساس کند و خود را از هر نوع تهاجم و حمله ای میان فرقه ای در امان ببینند.

این گونه می شود یک ملت را بوجود آورد. و در میان یک ملت همدلی و همدیگر پذیری را به وجود آورد. و یک حس مربوط به این سر زمین بودن را در میان هر قشر جامعه ایجاد کرد. و حمایت آنها را برای بهبودی همه ای اقشار جلب کرد. یک کودک شیعه هزاره باید حق این را داشته باشد که در مکتب مذهب خودش را بیاموزد، یک کودک هندوی افغانستان باید این حق را داشته باشد که در مکتب دین خودش را فراگیرد یک کودک قندهاری باید حق این را داشته باشد که اگر بخواهد به زبان پشتو درس بخواند، یک کودک ازبک باید در مکتب حق این را داشته باشد که الفبای زبان ازبکی را بیاموزد. یک کودک سیک افغانستان باید این حق را داشته باشد که در مکتب درس دینی خودش را بخواند.
سند تحصیلی و تخصصی یک جوان هزاره بامیان یا یک پشتون قندهار، یا یک هندوی باغ بالا، یا یک جوان ازبک میمنه برای مردم این کشور یک ارزش مساوی داشته باشد و برای همه ای آنها یک نوع سهولت ها را فراهم کند. پس از حل مشکلات داخلی و یکپارچه ساختن مردم این کشور، به آسانی و با قوت همه ای اقشار می توان به مشکلات خارجی توجه کرد.


A government of national unity in Afghanistan

A government of national unity in Afghanistan is not an appropriate term to use, why? Because in this country, in practice such a thing as a “nation” does not exist, to work for its unity, but if it does exist, there’s no need for its unity, because the word nation refers to an already integrated and united people of a country which is not the case in Afghanistan.  
The country, in fact, has been formed from a number of different ethnicities, different cultures and languages, with different religions and different sects and parties. This country does not need a government of national unity, but a powerful system based on justice and equality, need based and individual-centered, with the implementation of liberal laws for different classes equally, and at the same time supportive and strengthening the different languages, different religions, every branch of religion (mazhab) and different cultures in this country based on criteria of social justice and equality before the law and to eliminate all forms of discrimination and the imposition and dominance of one class over another class. Every ethnicity, every religion, every language and every culture must feel secure themselves from any kind of invasion and the sectarian attacks of other classes.  
These steps can create a nation. Amongst the nation, it can create the ability to accept each other’s differences and it can create empathy towards each other. The feeling of belongingness to this land among every class of society can also be established. These steps can also gain their support for the development of all classes. A Shiite Hazara boy should have the right to study his own religion at school. An Afghan Hindu child should have the right to learn his own Hindu religion at school. A Pashtoon child of Qandahar should have the right to study all his lessons in Pashto at school. An Uzbek child should have the right to learn the alphabet of Uzbeki language at school. An Afghan Sikh child should have the right to study his own religion at school.  

The diplomas and certificates as well as the professional knowledge of a young Hazara boy from Bamyan or Pashtun boy from Kandahar, or a Hindu from Baghe-e-Bala or an Uzbek boy from Faryab province, should be dealt with equally and must have an equal value for all of them and provide the same kind of job opportunities and ease for all. After solving all these internal problems, by having a unified nation formed by heterogynous classes as equal people of this country, people can easily with the strength of all classes face and resolve all external problems.

۱۳۹۳/۰۴/۲۵

آرام کردن بحران انتخابات


ضرب المثل های از افغانستان Some Proverbs from Afghanistan

 
 
 

A Proverb from Afghanistan



It is a matter of two colors "Black and White" and what these tow colors mean and represent in the Afghan culture ... 

and also two symbols "Moon and Pot" ...


Moon represents the face of the beloved for its beauty 

Pot represents black color and back color means tragedy, agony and grief

...............................


یک ضرب المثل از افغانستان 
 

مسئله دو رنگ "سیاه و سفید" است و آنچه که این دو رنگ معنی دارد در فرهنگ افغانستان ... 

و همچنین دو نماد "ماهتاب و دیگ" ... 

ماه نشان دهنده چهره محبوب برای زیبایی های آن و 

دیگ نشان دهنده رنگ سیاه و این رنگ به معنی فاجعه، درد و غم و اندوه است
 
 
 
 


تکنالوژی و ترانسپورت در اروپا Technology and Transportation Systems

استفاده از تکنالوژی در ترانسپورت کشور های اروپایی

در تمام کشور های اروپایی نقش تکنالوژی بسیار چشم گیر و قابل مشاهده است. در اروپا بیشتر روی ایجاد سهولت برای مردم از تکنالوژی به بهترین نحو آن استفاده شده است. درین نوشته میپردازیم به کاربرد تکنالوژی در ابتدایی ترین مسائل ترانسپورت در کشور های اروپایی که هر روز میلیون ها نفر ازین تکنالوژی ها استفاده میکند و این تکنالوژی نه تنها باعث کاهش هزینه برای شرکت ترانسپورتی میشود بلکه برای مردم این کشور ها نیز سهولت های قابل ملاحظه ای ایجاد کرده است.

تکت برای ملی بس و واگن های برقی

در کشور های اروپایی تقریباً کمتر کسی است که بدون تکت داخل ملی بس و واگن های برقی شود و با دادن پول تکت را از راننده بخرد. تمام اشخاص تکت هایی از قبل دارند که آن را در یک ماشینی که در داخل ملی بس نصب شده است میاندازند و ماشین مقدار لازم برای هر چند ایستگاهی که میرود، کریدت (کرایه) را از کارت او کم می کند. استفاده از انرژی سبز (برق غیر هسته ای) نیز نقش به سزایی در تداوم این تکنالوژی داشته و هم در کاهش آلودگی هوا کمک می کند چون سوختاندن نفت (تیل) توسط موتر ها دود (کاربن دای اکساید) تولید می کند که باعث آلودگی هوا میشود و از جانبی هم موجودیت همین انژری کافی برق است که شرایط رشد تکنالوژی را درین کشور ها  فراهم ساخته است.

خرید تکت های ترم (واگن های برقی) و ملی بس و مترو توسط موبایل

در صورت ضرورت شما با نوشتن یک پیام و فرستادن آن به یک شماره خاص کمپنی ترانسپورتی ، شما میتوانید تکت های ملی بس، ترم (واگن های برقی و مترو) را از طریق تیلفون موبایل تان خریداری کنید. وقتی پیامک را به شرکت میفرستید، پول تکت از مقدار کریدت تیلفون شما کم میشود و در عوض به شما یک پیامک دیگر از جانب شرک فرستاده میشود که عین اعتبار تکت را دارد و وقتی کسی برای کنترول تکت بیاید، شما میتوانید همان پیامک تیلفونی را در گوشی موبایل تان به او نشان بدهید. این یک سهولت بسیار بزرگ است در خرید تکت ها برای مسافران.


ماشین های تکت فروشی

یکی از بزرگترین سهولت ها در ایستگاه های بزرگ موجودیت ماشین های تکت فروشی است که با پرداخت پول و معین کردن نقطه آغاز سفر و نقطه پایان سفر میتوانید تکت بخرید، بدون اینکه یک نفر منحیث یک فروشنده استخدام شده باشد و بدون اینکه در صف های بزرگ منتظر خرید تکت در غرفه های تکت فروشی بمانید.

تقسیم اوقات الکترونیکی ملی بس و ترم (واگن های برقی)

نصب و استفاده از لوحه های الکترونیک برای نشان دادن تقسیم اوقات ملی بس و واگن های برقی  در هر ایستادگاه در کشور های اروپایی سهولت بسیار خوبی است برای دانستن وقت رسیدن ملی بس، مترو و واگن های برقی که باعث میشود شما دیر منتظر یک وسیله نباشید. قابل ذکر است که هر ایستادگاه ملی بس و واگن های برقی (ترم) تقریباً به فاصله ای هر  500 متر در نظر گرفته شده است. این صفحه های الکترونیک شامل معلوماتی است از قبیل شماره وسیله، جهت و مسیر آن، شماره ایستادگاه، زمان دقیق رسیدن وسیله در همان ایستادگاه مورد نظر، و زمان معطلی در ایستادگاه تا مسافران بیش از حد در ایستادگاه منتظر نمانند. هر ملی بس ، هر ترم و یا مترو در هر مسیر به فاصله های زمانی 15 دقیقه، الی 20 دقیقه دوباره میایند. با وجود صفحه های الکترونیکی، در یک محل جداگانه تقسیم اوقات تمام ملی بس های هر ایستادگاه، همرا با زمان دقیق رفت و آمد آنها در یک کاغذ بزرگ چاپ شده و در هر ایستادگاه در پشت یک شیشه نصب شده است. درین تقسیم اوقات روز های رسمی جداگانه، روز های رخصتی آخر هفته جداگانه و روز های جشن جداگانه نوشته شده است. این بدان معناست که درین روز ها اوقات ملی بس ها و دیگر وسیله های نقلیه تغیر می کند. با وجود این در هر ایستادگاه یک نقشه شهر وجود دارد که بر روی آن نقشه موقعیت فعلی هر ایستادگاه برجسته و نشانی شده است تا بیننده در یک نگاه موقعیت خودش را تشخیص بدهد و سرگردان نشود.

آشنایی با رمز پاسخ سریع یا Quick Response Code و کاربرد های آن

رمز پاسخ سریع (رپس) یا کیو آر کود چیست؟، کاربرد های آن چیست؟
"رپس" مخفف واژه "رمز پاسخ سریع" می باشد. رپس (رمز پاسخ سریع) یا QR-Code یک رمز (بارکُود) ظرفیت بالای رمز دار دو بعدی با ساختار ماتریکسی (صفر و یک) می باشد که به منظور رمز گشایی آسان محتویات آن با سرعت زیاد طراحی شده است. این رمز ها دارای ساختار مربعی شکل است، که اطلاعات در آن به صورت نقطه های مربعی کوچک سیاه رنگ که به آن ها واحد یا Module گفته می شود، بر اساس نمونه استندرد (ISO/IEC 18004:2006) ایجاد و می‌تواند حاوی نشانی وبسایت، زمان دقیق رسیدن ملی بس و یا ترم، پیامک، اطلاعات تماس با فرمت کارت ویزیت، شماره تلفن، قیمت و مشخصات یک کالا به صورت همزمان، یا هر نوع نوشته و داده‌ دیگری باشد. این کود ها در هر ایستادگاه نصب شده است که هر کسی میتواند با دونلود کردن برنامه اسکنر آن از وبسایت شرکت ترانسپورتی بر روی موبایل های هوشمند خود، و با اسکن کردن همان کود با گوشی تیلفون هوشمند خود، زمان دقیق رسیدن ملی بس، ترم و یا مترو در همان ایستادگاه را بر روی تیلفون خود ببیند.

استفاده از صفحه های الکترونیک در داخل وسایل نقلیه برای نشان دادن ایستادگاه های فعلی و بعدی

در هر ملی بس ، در هر ترم و در هر ریل یا قطار یک صفحه ای الکترونیکی نصب شده است که در آن نام ایستادگاه فعلی نوشته میشود و وقتی از ایستادگاه حرکت می کند، ایستادگاه بعدی را نیز اعلان می کند. با وجودی که در بلندگو (لودسپیکر) هم اعلان میشود اما برای احتیاط در صفحه های الکترونیک نیز نوشته میشود. 

برنامه های راه پلانگر چیست؟

برنامه های هم برای گوشی های تیلفون موبایل و هم برای کمپیوتر وجود دارد که اگر شما در هر مسیری که میخواهید سفر کنید، نقطه آغاز و آخر سفر خود را مینویسید، برای شما همه ای اطلاعات لازم را میدهد. این اطلاعات شامل شماره ملی بس، شماره ترم (واگن برقی)، پیاده روی، نام ایستادگاه ها، جا هایی که باید وسیله را تبدیل کنید و دیگر رهنمایی های لازم می باشد. دراین برنامه ها همچنان میتوانید انتخاب کنید که با چه وسیله ای میخواهید سفر کنید. اگر با بایسکل سفر می کنید، به شما رهنمایی های راه ها و سرک های بایسکل را نشان میدهد. اگر میخواهید با موتر سفر کنید به شما فاصله را به کیلومتر و سرک ها و جاده های لازم را به سوی مسیر تان نشان میدهد و اگر پیاده میخواهید بروئید به شما راه های میان بر و کوتاه را پیشنهاد می کند. این برنامه ها به زبان انگلیسی به نام "روت پلانر" Rout Planner  نامیده میشود. این برنامه ها هم در کمپیوتر، در وبسایت های مختلف و هم در تیلفون های هوشمند قابل نصب است.


جی پی اس چیست؟

...............................

GPS
مخفف و شکل اختصاری
Global Positioning System
است که به زبان ساده دری یعنی برنامه موقعیت یاب جهانی. این برنامه با استفاده از ماهواره میتواند هر موقعیتی را به شما نشان دهد و شما را برای یافتن راه تان در یک شهری که هیچ آدرسی را بلد نیستید، کمک کند. درین برنامه که بیشتر در موتر های شخصی استفاده میشود، آدرس مکمل را داخل می کنید. آدرس شما شامل شماره خانه، نام سرک (جاده) کود پستی منطقه، نام شهر و کشور میشوند که باید به شکل مکمل نوشته شود. سپس بر روی یک صفحه مسیر رسیدن با همان آدرس به شما نشان داده میشود.