۱۳۹۲/۱۰/۱۵

مشکلات بودجه افغانستان چیست؟ Problems of government budget in Afghanistan


مشکلات بودجه افغانستان چیست؟

پروسه بودجه سازی برای افغانستان باید به یک پروژه بسیار شفاف و با همکاری همه ای ذینغعان یعنی وزارت خانه ها، سکتور خصوصی و جامعه مدنی کشور و با حضور متخصصین انجام شود. تمام نیاز های مردم ولایات کشور باید در نظر گرفته شود و نیاز های ولایات باید الویت بندی شود. از جانب دیگر سه نوع بودجه که بودجه کمتر از عواید، بودجه بیلانسی ، و بودجه کسری است در نظر گرفته شود. اگر مصارف کشور از عواید کشور کمتر است این نوع بودجه اقتصاد روبه رشد را نشان می دهد و باید بودجه سازی به نحو دیگری صورت بگیرد. اگر عواید و مصارف کشور مساوی است، آنرا بودجه بیلانسی میگویند و ایجاب می کند راهکار هایی در نظر گرفته شود تا عایدات بیشتر از مصارف شود و اگر مصارف کشور بیشتر از عواید آن است، آنرا بودجه کسری می نامند و ایجاب می کند که کشور سیاست های ریاضتی را در پیش گیرد. در بودجه باید رشد متوازن ولایات در نظر گرفته شود و نیاز های مبرم مردم باید مورد توجه بودجه باشد. در بودجه باید پلان کنترول و نظارت مداوم بر مصرف بودجه باید در نظر گرفته شود. این پول شخصی خانوادگی وزیر مالیه نیست که تنها او حق تصمیم گرفتن را داشته باشد. تبعیض های قومی، نژادی، سمتی و منطقوی باید هنگام بودجه سازی از بین برود. این بودجه سرنوشت مردم افغانستان است و باید همه ای ذینفعان در بودجه سازی نقش داشته باشند و برای نیاز های خود باید بودجه درخواست کنند. در بودجه سازی چهار اصل بسیار مهم است:

چهار اصل اساسی در پروسه بودجه سازی در افغانستان
.................................................................................
1. ایجاد اهداف گسترده به منظور راهنمای تصمیم گیری برای دولت:
دولت باید اهداف گسترده ای داشته باشد که آن اهداف جهت ها و مسیر های کلی دولت را تعیین میکند و همان اهداف بزرگ و گسترده برای دولت به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری استفاده میشود.
2. توسعه روش برای رسیدن به اهداف:
دولت باید سیاست های خاص، طرح ها، برنامه ها، و استراتژی های مدیریت داشته باشد برای تعریف اینکه چگونه دولت به اهداف بلند مدت خود دست خواهد یافت.
3. توسعه بودجه مطابق با روش برای رسیدن به اهداف:
برنامه ریزی مالی و بودجه که به سمت دستیابی به اهداف باید حرکت کند، با وجود محدودیت های منابع موجود، باید آماده بود و محدودیت ها را باید پذیرفت.
4. ارزیابی عملکرد و ایجاد تعدیلات: 
برنامه و عملکرد مالی باید به طور مستمر مورد بررسی قرار گیرد و تنظیمات لازم در جریان کار ایجاد شود، برای تشویق پیشرفت به سوی دستیابی به اهداف.

دوازده عنصر مهم در پروسه بودجه سازی برای افغانستان
.................................................................................

ایجاد اهداف گسترده به منظور راهنمای تصمیم گیری دولت

1. ارزیابی نیازهای جامعه، اولویت ها، چالش ها، فرصت ها، تهدید ها و نقاط قوت
2. شناسایی فرصت ها و چالش برای خدمات دولتی، سرمایه گذاری و مدیریت
3. توسعه و انتشار اهداف گسترده و توسعه روش برای رسیدن به اهداف
4. اتخاذ سیاست های مالی
5. توسعه برنامه ریزی شده، مصارف اجرائیوی، و سیاست ها برای ایجاد سرمایه و برنامه
6. توسعه برنامه ها و خدمات مطابق با سیاست ها و برنامه ها
7. توسعه استراتژی های مدیریتی و توسعه بودجه مطابق با روش برای رسیدن به اهداف
8. توسعه پروسه برای تهیه و تصویب بودجه
9. توسعه و ارزیابی گزینه های مالی
10. انتخاب گزینه های لازم برای قبول یک بودجه و ارزیابی عملکرد و ایجاد تعدیلات لازم
11. نظارت، اندازه گیری و ارزیابی عملکرد
12. تغیرات لازم مورد نیاز




پارلمان کشور نیز متاسفانه از داشتن انسان های متخصص و کار آگاه درین بخش محروم است و هیچ نوع تغیرات مثبتی را طی سالیان متمادی در بودجه افغانستان نتوانسته وارد کند.

نکات مهمی که پروسه ساختن بودجه یک کشور را متاثر میسازد اینهاست:

• مدیریت روند بودجه و تغییرات در شیوه های بودجه سازی
• چگونه با تفاوت های بین نهاد های مختلف دولتی و غیر دولتی برخورد صورت بگیرد
• تنظیم ساختار و مسائل نهاد های دولتی و غیر دولتی و وفق دادن آن با بودجه 
• ایحاد فرصت های رشد و اصلاح به فرهنگ نهاد های دولتی و غیر دولتی با توجه به بودجه و
پروسه بودجه سازی 
• مسائل مربوط به مبارزات انتخاباتی
• تمایل به تغییر و یا تغییر قابل پیشبینی است
• سطح منابع موجود برای برنامه های نهاد ها
• سطح پشتیبانی موجود از مسائل تخنیکی، فنی و سیستم سازی در کشور
• برخورد با انتظارات بالا (یا پایین) مردم و نهاد های ذینفع
• الزامات حقوقی
• یک چارچوب برای بهبود بودجه بندی در سطح دولت های محلی در ولسوالی ها و ولایات کشور و همچنان در دولت مرکزی 
• اطمینان از عرضه خدمات بهتر برای شهروندان افغانستان
• دقت در پیش بینی و فرضیات برای مصرف بودجه 
• سطح افشا برنامه های امنیتی کشور در بودجه


این نکات بیرونی باید در بودجه یک کشور در نظر گرفته شود:

• عوامل اقتصادی و مالی
• مسائل مربوط به دموگرافی جمعیتی سن و سال مستفید شوندگان، کودکان، شاگردان، محصلان، متقاعدین، معیوبین، اقوام و مذاهب و ادیان مختلف
• مسائل حقوقی و قانونی
• روند های اجتماعی و فرهنگی
• عوامل فیزیکی (به عنوان مثال، توسعه اجتماعی) و یا محیط زیست
• مسائل بین دولتی
• تغییر و رشد تکنالوژی و تحقیقات علمی در سطح کشور

هیچ نظری موجود نیست: